Yritysvastuu

Strateginen konsultointi, johtaminen ja coaching

Ota yhteyttä!

Tiesitkö, että vastuullisuus on myös tutkitusti taloudellisesti kannattavaa?

Monelle vastuullisuus on luonut uusia liiketoimintoja tai yrityksen tarjoama lisäarvo on saattanut avautua ihan uudella tavalla. Parhaat työntekijät edellyttävät, että toiminta on läpikotaisin vastuullista. Monet yritykset ovat parantaneet kannattavuuttaan sekä vähentäneet riskejään, ja toisten brändiarvo on kasvanut räjähdysmäisesti.

Edelläkävijät ymmärtävät, että liiketoiminnan haittoja tulee vähentää kunnianhimoisesti, mutta sen lisäksi pitää tarkastella kriittisesti, mitä liiketoiminta saa maailmassa aikaiseksi – onko se osa ongelmaa vai ratkaisua.

Tiesitkö, että erään selvityksen mukaan vastuullinen yritys saa 5-15 vuoden etumatkan kilpailijoihin?

WhyCon ydinosaamista on kokonaiskuvan luominen, asiakkaan strategisten valintojen tukeminen ja vaikuttavimpien käytännön keinojen tunnistaminen. Tämä on aidon vastuullisuuden kriittinen perusta. WhyCo on myös tukena vastuullisuustyön koordinoinnissa.

Erään asiakasyrityksen toimitusjohtajan sanoin, ”Michaelan kyky hahmottaa nopeasti liiketoiminnan kokonaiskuva ja haastaa sopivalla tavalla uuden äärellä on vaikuttavaa. Hänen neuvonsa ovat olleet meille korvaamattomia vastuullisuuden edistämisessä.

WhyCo on apunasi, kun rakennat vastuullista ja kestävää menestystä. Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä

Esimerkkejä palveluista

Johdon sparraus

Mitä vastuullisuus tarkoittaa ja miksi se on tärkeää?

Johdon sparraus on puolen päivän inspiroiva workshop, jossa WhyCon johdolla keskustellaan siitä, mitä vastuullisuus tarkoittaa ja miksi se on tärkeää.

Vastuullisuus ei välttämättä ole kaikille selvää – ei oikein tiedetä, mitä vastuullisuus tarkoittaa liiketoiminnassa ja miten se liittyy liiketoiminnan menestykseen. Se voi myös tarkoittaa eri asioita eri ihmisille.

Sparrauksessa johdon jäsenet pääsevät tiedollisesti samalle viivalle ja he saavat paremman tuntuman siihen, mitä vastuullisuus tarkoittaa juuri heidän yrityksessään.

Sessio haastaa miettimään, miten yritys voisi viedä sekä yritystä että yhteiskuntaa eteenpäin siten, että intressit ovat linjassa ja kumpikin voittaa, kun asioita tehdään oikein.

Johdon sparraussessiossa käydään läpi seuraavia asioita.

  • Mitä vastuullisuus liiketoiminnassa tarkoittaa?
  • Miltä se näyttää käytännössä? Yritysesimerkit.
  • Miksi vastuullinen liiketoiminta on tärkeää?
  • Minkälaisia hyötyjä yritysvastuu tarjoaa?
  • Miten vastuullisuus toteutetaan?
  • Alustava keskustelu siitä, mikä on juuri teidän yrityksessänne olennaista.

Johdon sparraus on puolen päivän workshop, jossa WhyCon esittelyn pohjalta käydään interaktiivinen keskustelu vastuullisesta liiketoiminnasta ja yritysvastuun roolista kyseisessä yrityksessä.

Tämä on käytännönläheinen aivoriihi, joka herättelee johdon jäsenet miettimään, miten liiketoimintaa voitaisiin parantaa vastuullisuuden näkökulmasta.

Keskustelun jälkeen on hyvä pohja siirtyä vastuullisuuskartoitukseen (lue lisää alta).

Pyydä lisätietoja

Vastuullisuuskartoitus ja tiekartta

Vastuullisuuden nykytaso ja vaikuttavimmat keinot

WhyCo selvittää, mikä on yrityksen kehitysvaihe vastuullisuuden osalta sekä luo vastuullisuuden tiekartan. Näin voidaan myös rakentaa vastuullinen strategia.

Kartoitus antaa tietoa siitä, mitkä ovat yrityksen vastuullisuuden vaikuttavimmat keinot. Lisäksi se piirtää tarkempaa kuvaa hyödyistä, joita vastuullisuus tuo liiketoimintaan. Vastuullisuuden tiekartta antaa selvät eväät eteenpäin ja konkreettiset askeleet vastuullisuuden matkalla.
Kartoitus tarjoaa vastauksia seuraaviin kysymyksiin.

  • Mikä on yrityksen yhteiskunnallinen vaikuttavuus?
  • Mitä liiketoimintamahdollisuuksia ja kilpailuetua vastuullisuus tarjoaa?
  • Mitkä ovat toiminnan haitalliset vaikutukset?
  • Mitkä ovat keskeiset vastuullisuusriskit?

Vastausten perusteella laaditaan vastuullisuuden tiekartta. Kartoituksen keskiössä on selvittää, miten yritys voi viedä liiketoimintaansa ja yhteiskuntaa eteenpäin siten, että intressit ovat linjassa ja kumpikin voittaa, kun asioita tehdään oikein.

Vastuullisuuskartoituksessa WhyCo käy läpi yrityksen keskeiset toiminnot ja liiketoimintaan vaikuttavat tekijät. Mikä on vastuullisuuden nykytila yrityksessä? Mitkä ovat toiminnan kriittiset pisteet ja liiketoiminnan keskeisimmät vaikutukset? Mitkä ovat tärkeimmät sidosryhmät, jotka tulisi huomioida toiminnassa? Miten vastuullisuus voi toimia menestyksen ajurina ja luoda uusia liiketoimintamahdollisuuksia? Mistä työ kannattaa aloittaa?

Kartoitus räätälöidään kullekin yritykselle erikseen. Se muokataan sopivaksi riippuen siitä, minkälaisesta yrityksestä on kyse, millä toimialalla se toimii ja missä vaiheessa vastuullisuuden kehittäminen yrityksessä on. Työn suunnittelua helpottaa, jos johtoryhmä on ensiksi pitänyt johdon sparrauksen vastuullisuudesta.

Kartoitus koostuu tyypillisesti seuraavista asioista.

Taustaselvitykset

  • Johdon ja valittujen työntekijöiden haastattelut
  • Keskeisten aineistojen ja tietojen läpikäynti ja analysointi. Laajuus ja sisältö määräytyvät yksilöllisesti, mutta tärkeitä ovat ainakin strategia, liiketoimintasuunnitelma, tuotteet, palvelut, asiakkaat, toimittajat ja kilpailijat, henkilöstöasiat, asiakastyytyväisyys, keskeiset taloudelliset näkökulmat, tärkeimmät prosessit, viestintä ja markkinointi
  • Toimintaympäristö ja keskeiset sidosryhmät
  • Vierailu tuotantolaitoksella

Workshop 1

  • Olennaisuusanalyysi – mitkä ovat yrityksen toiminnan olennaiset vaikutukset toimintaympäristössä?
  • Sidosryhmäanalyysi – mihin toimijoihin yritys vaikuttaa ja kenet tulisi huomioida?
  • Mitä vastuullisuus tarkoittaa ja miksi se on tärkeää juuri tälle yritykselle?

Workshop 2 

  • Yhteiskunnallinen vaikuttavuus
  • Riskikartoitus – minkälaisia vastuullisuusriskejä toimintaan liittyy?
  • Mahdollisuuksien kartoitus – mitä mahdollisuuksia vastuullisuus tarjoaa?
  • Vastuullisuustyön tavoitteet ja mittarit
  • Toimenpiteet ja niiden priorisointi
Pyydä lisätietoja

Olennaisuus- ja sidosryhmäanalyysit

Mikä vaikuttaa eniten ja kenet tulisi huomioida?

WhyCo kartoittaa yhdessä yrityksen kanssa toiminnan keskeiset vaikutukset ympäröivään yhteiskuntaan ja yhteiskunnan vaikutukset yritykseen.

Jotta liiketoiminnan vastuullisuutta voi arvioida ja kehittää, on ensinnäkin tiedettävä, mitkä liiketoiminnan hyvät ja haitalliset vaikutukset ovat sekä, miten yhteiskunta vaikuttaa yritykseen. Toiseksi on tiedettävä, mitkä ovat ne keskeiset sidosryhmät, jotka yrityksen on huomioitava omassa toiminnassaan ja jotka vaikuttavat yritykseen.

Olennaisuusanalyysissa saadaan tietoa yrityksen yhteiskunnallisista vaikutuksista (jalanjälki) ja vaikuttavuudesta (kädenjälki) sekä arvioidaan mitä riskejä tai mahdollisuuksia kestävän kehityksen teemat tuovat liiketoiminnalle. Näiden pohjalta voidaan kehittää yrityksen tuottamaa yhteiskunnallista lisäarvoa tai löytää uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Lisäksi hahmottuu, mitä vaikutuksia toiminnassa pitäisi vähentää, jotta yritys kantaisi asianmukaisesti yhteiskunnallisen vastuunsa eikä aiheuttaisi suhteettomia haittoja muille.

Sidosryhmäanalyysi on toimivan sidosryhmäyhteistyön perusedellytys. Yhteistyö tärkeiden sidosryhmien kanssa on luottamuksen rakentamisen ytimessä – osoittamalla rakentavaa ymmärrystä muiden odotuksia kohtaan yritys saa menestykselleen olennaista yhteiskunnallista tukea. Monet yritykset ovat myös huomanneet, että tiivis ja rakentava yhteistyö ehkä yllättävänkin sidosryhmän kanssa on tuonut uusia näkökulmia omaan liiketoimintaan ja avannut odottamattomia liiketoimintamahdollisuuksia.

Olennaisuusanalyysissa selvitetään toiminnan haitalliset ja myönteiset vaikutukset, sekä riskit ja mahdollisuudet, ja niitä arvioidaan suhteessa toimintaympäristöön ja yritykseen itseensä. Vaikutusten merkittävyys arvioidaan ja ne sijoitetaan havainnollistavaan karttaan, jonka pohjalta saadaan kattava tilannekuva yhdellä aukeamalla. Olennaisuusanalyysi on oiva työkalu vastuullisuustyön suunnitteluun ja jatkotoimenpiteiden priorisointiin.

Sidosryhmäanalyysissa pohditaan, mihin yhteiskunnan toimijoihin liiketoiminta vaikuttaa ja mitkä toimijat vaikuttavat yritykseen. Saadaan tietoa sidosryhmien odotuksista, jolloin yhteistyön syventämistä voidaan harkita ja suunnitella. Lisäksi keskeisten sidosryhmien näkemysten hahmottaminen parantaa mahdollisuuksia kehittää omaa liiketoimintaa kestävästi ja vältetään tarpeettomia vastakkainasetteluja tai viestinnällisiä konflikteja.

WhyCo perehtyy ensiksi yrityksen tausta-aineistoon, jonka laajuus räätälöidään kunkin asiakkaan osalta erikseen. Lisäksi haastatellaan muutamaa keskeistä työntekijää ja toteutetaan mahdollisesti lyhyt kysely henkilöstölle. Ennen työn aloittamista on suositeltavaa pitää johdon sparraussessio, koska olennaisten vastuullisuusteemojen ja sidosryhmien hahmottaminen helpottuu, kun vastuullisen liiketoiminnan peruselementit ovat selvillä.

Työhön sisältyy myös tarpeen mukaan 1-2 puolenpäivän workshopia, joissa yhdessä määritellään liiketoiminnan olennaisimmat vaikutukset yhteiskunnassa sekä yrityksen tärkeimmät sidosryhmät ja niiden merkitys.

WhyCo laatii lopuksi asiakkaalle yhteenvedot yrityksen olennaisista vaikutuksista ja sidosryhmistä

Pyydä lisätietoja

Yrityskaupan ESG due diligence

WhyCo arvioi kohdeyrityksen vastuullisuuden kehitysvaiheen, tunnistaa keskeisimmät haitalliset vaikutukset ja yhteiskunnallisen vaikuttavuuden, sekä esittelee arvonluontimahdollisuudet ja keskeisimmät riskit. Lisäksi priorisoidaan tärkeimmät vastuullisuuden toimenpiteet.

Pyydä lisätietoja

Sosiaalisen ja ympäristövastuun kärkiteemat

Arvioinnissa WhyCo tunnistaa yrityksen tärkeimmät teemat sosiaalisen vastuun ja ympäristön kannalta. Tämä rakentaa pohjaa suunnitella vaikuttavia vastuullisuuden toimenpiteitä, joilla voidaan parantaa ihmisten ja ympäristön hyvinvointia liiketoiminnan avulla.

Pyydä lisätietoja

Team ja executive coaching

WhyCon perustaja Michaela Ramm-Schmidt on Henley Business Schoolin kouluttama Team ja Executive Coach. Coachingin avulla voi esim. jalostaa ajattelua ja ymmärtää kompleksista maailmaa paremmin. Sitä voi käyttää mm. erilaisissa muutostilanteissa tai tulevaisuuden suunnittelussa.

Pyydä lisätietoja

WhyCo toimii käytännönläheisesti ja ratkaisukeskeisesti.

Yritysvastuu kannattaa
viedä toiminnan ytimeen.

Vaikuttavia ja mitattavia toimenpiteitä

Palvelu räätälöidään kullekin asiakkaalle erikseen, koska yksilöllinen lähestymistapa varmistaa aitouden, hyödyt ja vaikuttavuuden. Hallinnollinen taakka ei edistä menestystä, joten lisäbyrokratia pyritään välttämään. Jokaisen toimenpiteen, mittarin ja raportin pitää hyödyttää liiketoimintaa ja olla vaikuttavaa.

WhyCon missio

Hyvää liiketoimintaa tekemällä liiketoiminnalla hyvää

WhyCon uniikki kombinaatio osaamista ja kokemusta auttaa yritystä, joka haluaa viedä vastuullisuuden toiminnan ytimeen ja tehdä siitä aidosti vaikuttavaa ja strategista. Yritysvastuun toteuttaminen vaikuttavasti todella kannattaa ja se rakentaa resilienssiä yhä epävarmemmassa maailmassa.

Koska maailma muuttuu yhteistyöllä ja osaamisen jakamisella, WhyCo on Pääomasijoittajat ry:n ja Suomen yritysvastuuverkosto FIBS ry:n jäsen. Vuosina 2023-2024 WhyCo on FIBSin Partneri teemalla uudistava liiketoiminta ja systeemiajattelu.

Yritysvastuu rakentaa vahvaa pohjaa yhä epävarmempaan tulevaisuuteen.

Asiakaspalautetta

”Michaelan kyky hahmottaa nopeasti liiketoiminnan kokonaiskuva ja haastaa sopivalla tavalla uuden äärellä on vaikuttavaa. Hänen neuvonsa ovat olleet meille korvaamattomia vastuullisuuden edistämisessä.”

”Arvostamme suuresti Michaelan tulevaisuuteen suuntautuvaa otetta ja strategista näkemystä kestävyyskysymyksissä. Hänen positiivinen asenteensa ja tuloshakuinen työtapansa ovat inspiroivia.”

”Michaelan positiivinen ote, tehokkuus ja sitoutumisensa vastuullisuuteen ovat tehneet vaikutuksen koko tiimimme.”

”WhyCo:n liiketoimintalähtöisyys on erinomainen! WhyCo kertoi myös hyvin, miten saavuttaa olennainen vastuullisuuden laajassa tehtäväkentässä.”

”Michaelan valaisevien löydösten pohjalta pystymme kehittämään toimintaamme toivomallamme tavalla.”

”Kuvasit inspiroivassa esityksessäsi hyvin vastuullisuuden pitkäaikaiset hyödyt. Tarjosit konkreettisia ideoita liiketoiminnan kehittämiseen.”

”Erinomaista ammattitaitoa, analyyttisuutta ja tehokkuutta.”

”Tämä oli aivan mahtava esitys Michaela, tiivistit olennaisen hyvin selkeästi monimutkaisesta aiheesta.”

”Michaela has an excellent capacity to quickly grasp the overall picture, and gather and process information.”

“Michaela’s strength is a focus on the future and taking a strategic perspective on issues.”

“We value Michaela’s great attitude, result driven way of working and high spirit.”

Vastuullinen liiketoiminta – mitä se on?

WhyCon palvelut rakentuvat kokonaisuuden hahmottamiseen ja vastuullisen liiketoiminnan neljän näkökulman varaan. Selvitetään vaikutukset, lisätään positiivista vaikuttavuutta, etsitään mahdollisuudet ja kartoitetaan riskit.

Tavoitteena on rakentaa ja vahvistaa vastuullisen liiketoiminnan kahta strategista peruselementtiä:

Yritysvastuu kannattaa viedä toiminnan ytimeen.

1) Vastuullinen tarkoitus

Mitä hyvää me tarjoamme maailmalle ja miten ratkaisemme yhteiskunnan haasteita? Miten korjaamme rikki mennyttä?

2) Vastuulliset toimintatavat

License to operate: Toimitaan maapallon ekologisissa rajoissa ja varmistetaan kaikille hyvä elämä.

Vastuullinen tarkoitus vie vastuullisuuden liiketoiminnan ytimeen ja vastuulliset toimintatavat rakentavat luottamuksen, jonka yritys tarvitsee menestyäkseen. Vastuullisuus toteutuu viime kädessä johtamisen ja kannattavan liiketoiminnan kautta. Tämä on strategista vastuullisuutta.